Позакласні виховні заходи

Літературна вікторина «Ім’я Шевченка стукає в серцях» ( слайд 1)
Мета:             закріпити знання учнів про творчість Т.Г. Шевченко, пригадати основні
дати,    розвивати мовлення, мислення, увагу, виховувати любов до
книги, бажання читати твори Т.Г. Шевченка.
Обладнання:   портрет письменника, збірка творів письменника, мультимедійна
презентація.
Хід заходу:
І мене в сім'ї великій.
В сім'ї вольній, новій.
Не забудьте...
Т. Шевченко
(слайд 2)
Учитель:
В історії назавжди залишаються імена, які з гордістю вимовляє, пам'ятає і шанує людство. У перші березневі дні ми знову згадуємо великого сина нашого народу - Тараса Шевченка. 200 років минуло з дня народженняпоета, проте і нині живее під сонцем України Кобзареве слово, слово великої, непогасної любові до свого народу, своєїземлі.
Учень 1:
Благословен той день і час,
Коли прослалась килимами
Земля, яку сходив Тарас
Малими босими ногами.
Земля, яку скропив Тарас
Дрібними росами-сльозами.
Учень 2:
Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізьстоліття,
І голос твій нам душу окриля.
Встає в новій красі, забувши лихоліття,
Твоя, Тарасе, звільнена земля.
Учень. У росяні вінки заплетені суцвіття,
До ніг тобі, титане, кладемо.
Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття,
Тебе своїм сучасником звемо.
Учень 3:
Збулись слова твої пророчі,
І час оновлення настав,
І темні просвітились очі,
Вчорашній раб всесильним став!
Вперед, брати!Все далі й далі,
Як тихий надвечірній світ,
Нам сяє в радості й печалі
Ясний Шевченків «Заповіт».
Учитель.
Нині, як і щороку, ми проводимо Шевченківське свято, аби не просто вшанувати пам'ять поета, але й відчути, як через його твори проходить любов до України, народу, рідної мови. Присвячуємо пам'яті Тараса Шевченка і літературну вікторину«Ім’я Шевченка стукає в серцях»», де учні 7- 8 - х класів позмагаються на кращого знавця життя і творчості поета.
Представлення команд.
(Звучитьпісня «Думимої, думимої»)
І конкурс «Розминка». ( слайд 3)
Командам по черзі ставляться запитання. Кожна правильна відповідь - 1 бал.
1 команда
1. Найвідоміша збірка поета. («Кобзар»)( слайд 4)
2. Коли був написаний «Заповіт»? (1845 р.)
З. Де навчався Т. Шевченко? (Петербурзька академія мистецтв)
4. Народився Тарас Шевченко у селі... (Моринці)( слайд 5)
5. Як звати батька Тараса? (Григорій)
6. Скільки дітей було у родині Шевченків? (шестеро)
7. Коли вперше було видано «Кобзар»? (1840 р.)( слайд 6)
8. Що означає ім'я «Тарас»? (бунтар)
9. Серія картин, видана на кошти Тараса Шевченка. («Живописна Україна»)
10. Художник, який познайомив Т. Шевченка з Брюлловим. (ІванСошенко) ( слайд 7)
11. Як звали Тарасових братів? (Йосип і Микита)
12. Скільки років було Тарасові, коли його викупили з кріпацтва? (24 р.)
13. Як називається гора, де похований Т. Шевченко? (Чернеча гора) ( слайд 8)
14. Де відбулася зустріч Шевченка та І. Сошенка? (у Літньому саду)
 15.Яким твором починається «Кобзар»? («Причинна»)
2 команда
1. Хазяїном Т. Шевченка був пан... (Енгельгардт)( слайд 9)
2. Хто був найстаршим із дітей Шевченків? (сестра Катерина)
З. Рік викупу Т. Шевченка з кріпацтва. (1838 р.)
4. Жанр «Тополі», (балада)( слайд 10)
5. Як звали Тарасового діда? (Іван)
6. Яким було дівоч епрізвище матері Тараса? (Бойко)
7. Рік народження поета. (1814 р.) ( слайд 11)
8. 3а фахомТарас Шевчнкобув... (художник)
9.Як звали матір Тараса? (Катерина)
10. Батько Тараса був... (стельмахом, чумаком)( слайд 12)
11. Як звали подругу дитячих літ Тараса? (Оксана)
12.Чий портрет був намальований, щоб викупити Шевченка з кріпацтва? (Василя Жуковського)
13. Продовжити: «Поховайте та вставайте...» (Кайданипорвіте...) ( слайд 13)
14. Прізвище майстра малярних справ, у якого вчився Шевченко. (Ширяєв)
15. Імена Тарасових сестер. (Катерина, Марія, Ярина)
II конкурс «Домашнє завдання»( слайд 14)
Вдома команди готували кросворди, присвячені Тарасу Шевченку (6 слів).Вони обмінюються ними і розв'язують.
III конкурс «Переплутанка»( слайд 15)
   Із складів скласти рядки поезій Т. Шевченка.
1 команда
І ми, жартуючи, погнали
Чужі ягнята до води.
2 команда
По діброві вітер виє,
Гуляє по полю.
(Звучитьпісня «Зоре моя вечірняя»)
IV конкурс «Ланцюжок»( слайд 16)
Кожна команда отримує картки з датами, які треба розставити у хронологічній послідовності і пояснити.
1 команда
1814 р. (народився Т. Шевченко)
1838 р. (викуп з кріпацтва)
1857 р. (повернувсяіззаслання)
1860р. (присвоєно звання академіка-гравера, друге видання «Кобзаря»)
1861р. (помер)
2 команда
1822 р. (віддали в науку до дяка)
1831 р. (приїзд до Петербурга)
1840 р. (перше видання «Кобзаря»)
1847 р. (арешт)
22 травня 1861 р. (перепоховання біля Канева)
V конкурс капітанів команд.( слайд 17)
За одну хвилину написати якнайбільше назв творів Т. Шевченка.
Підбиття підсумків. ( слайд 18)
Слово журі.
Нагородження переможців.
Учитель:

Т. Шевченко все своє життя, весь свій могутній талант присвятив українському народові: своїм сучасникам і нам, нащадкам. Будьмо вдячні йому і за «Заповіт», і за «Гайдамаків», і за «Катерину». Читаймо Шевченкові твори, вивчай моїх, шануймо те, що залишив нам у спадок Великий Кобзар.
Літературна гра: « Найрозумніший» за творчістю Т. Г. Шевченка.( слайд 1)
І мене в сім'ївеликій,
В сім'ївольній, новій,
Не забудьте пом'янути
Незлим тихим словом.
( слайд 2)
Мета: удосконалювати навички учнів, систематизувати свої знання за періодами творчості Шевченка, перевірити глибину знань текстів. Збагатити запас учнів поетовими творами різних періодів, поширювати світогляд, викликати інтерес до творів, виховувати повагу до поета. ( слайд 3)
Обладнання:   портрет письменника, гарно оформлена зала, виставка книг Шевченка, мультимедійна презентація.
Стислий опис гри
Літературна гра проводиться в форматі телевізійної гри « Найрозумніший».
У шоу  -грі беруть участь 12 гравців з 11 класу. ( слайд 4)
1 раунд( слайд 5)
(Умови 1 раунду. Пропонується 12 запитань. Кожне запитання має чотири варіанти відповідей, вибрати ж треба одну, правильну)
1. Тарас Григорович Шевченко народився: ( слайд 6)
а) у Моринцях, 1814;  б) у Кирилівці, 1814;  в) у Черкасах, 1816;
  г) у Києві, 1815.
2.В якому віці Шевченко залишився круглим сиротою? ( слайд 7)
а) у 9 років,  б) в 11 роківв) у 13 років г) в 10 років
3.Якого року Шевченка було викуплено з кріпацтва? ( слайд 8)
а) 1838б) 1840  в) 1839   г) 1837
4. Коли видана перша збірка Т.Шевченка? Як вона називалась? ( слайд 9)
а) 1841 р., “Гайдамаки” б) 1840 р., “Твори” в) 1830 р., “Кобзар”
г) 1840 р., “Кобзар”
5. Скільки творів увійшло до І видання “Кобзаря” ? ( слайд 10)
а) 21;          б) 8;           в) 13;              г) 6.
6.Який твір Шевченка відкриває перше видання “Кобзаря”? ( слайд 11)
а) “Причинна”;                      б) “Думи мої, думи”;
в) “Тополя”;                                г) “Катерина”.
7. Хто з відомих художників намалював портрет Жуковського, щоб викупити Шевченка з кріпацтва? ( слайд 12)
а) Венеціанов;                                   б) Сошенко;
в) Брюлов;                                          г) Рєпін.
8. Які нагороди отримав Шевченко, навчаючись в Академії мистецтв?
( слайд 13)
а) золоту медаль;                  б)золоту і срібну медаль;
в) 2 срібні;                                г) 3 срібні.
9. Яку назву має серія картин, намальованих після подорожі Шевченка в Україну? ( слайд 14)
а) “Мальовнича Україна”;                 б) “Живописна Україна”;
в) “Спогади про Україну”;                  г) “Моя Україна”.
10. Назвіть композитора, котрий написав музику до 83 творів Шевченка:
 ( слайд 15)
а) О.Білаш;                        б) К.Стеценко;
в) М.Глінка;                        г) М.Лисенко.
11. Авторське жанрове визначення твору “Сон” Шевченка: ( слайд 16)
 а) поема;                                   б) комедія;
в) містерія;                               г) гумореска.
12. Яку поему написав Шевченко на згадку про день викупу з кріпацтва?
( слайд 17)
а) “Кавказ”;                       б) “Катерина”;
в) “Єретик”;                       г) “Сон”.
2 раунд ( слайд 18)
(Умови 2 раунду. Кожному з 6 гравців пропонується запитання з 6 різних тем життя і творчості Тараса Григоро8)вича).
Дитинство Шевченка( слайд 1
100 Дівоче прізвище матері поета?(Катерина Бойко) ( слайд 20)
200 З  ким познайомився Шевченко в Літньому саду в Петербурзі?(З Іваном Сошенком) ( слайд 21)
300 Скільки років Шевченко пробув у кріпацтві?(24 роки) ( слайд 22)
400 Скільки у Шевченка було братів і сестер?(6)( слайд 23)
500 Захоплення поета в дитинстві?(Малювання, співи)  ( слайд 24)
Поезія Кобзаря
100 Назвіть перший поетичний твір Т.Шевченка, написаний до викупу з кріпацтва?(Причинна”, 1837  р.) ( слайд 25)
200 Назвіть драматичні твори Шевченка?(“Никита Гайдай”, “Назар Стодоля”) ( слайд 26)
300Кому присвячена поема “Катерина”?(Поету Жуковському) ( слайд 27)
400 Про який твір П.Куліш сказав:”А драма Ваша – кровавая бойня, от которой поневоле отворачиваешся”?(“Гайдамаки”) ( слайд 28)
500 Яким псевдонімом підписував повісті Т.Шевченко?(Кобзар Дармограй)
( слайд 29)
Літературна спадщина
100 Скільки повістей написав Шевченко?  (8 + 1) ( слайд 30)
200 Назвіть перший твір Шевченка історичної тематики? («Іван Підкова») (Слайд 31)
300 Як називалася рукописна збірка віршів періоду 1843-1845 рр.( « Три
               літа») ( слайд 32)
400 До якої поеми стали епіграфом слова з Біблії: “Коли хто говорить: люблю Бого, а брата свого ненавидить –лжа оце”?( «І мертвим, і живим…») ( слайд 33)
500 Скільки творів входить до збірки “Кобзар” сьогодні?  (286) ( слайд 34)
Шевченко - художник
100 Великий російський художник, наставник і друг Шевченка? (К.Брюлов) ( слайд 35)
200Які картини запропонував Шевченко на випускному екзамені? (“Хлопчик-жебрак”, “Циганка-ворожка”) ( слайд 36)
300Ілюстрацією якого твору є ця картина? Хто її автор?( «Катерина», Тарас Шевченко)( слайд 37)
400 Яку назву має альбом художника про Україну? ( «Мальовнича Україна») ( слайд 38)
500 Скільки портретів намалював Шевченко?(150) ( слайд 39)
Засланняпоета
100 Назвіть дату арешту  Т.Г.Шевченка?(5 квітня 1847 р.)( слайд 40)
200 Куди був кинутий поет внаслідок арешту?(У каземат  ІІІ відділу фортеці) ( слайд41)
300 Які умови були пред'явлені Шевченку, коли він потрапив в Оренбурзький корпус?(Заборонялося писати і малювати). ( слайд 42)
400 Яку ще назву мала збірка віршів, написаних у казематі? Скільки творів увійшло?(Захалявна книжечка,  15 поезій) ( слайд 43)
500 Хто з українських поетів назвав цикл “В казематі” “перлинами найчистішої поезії”?(І.Франко) ( слайд 44)
З якого це твору
100
«Поклала мати коло хати
Маленьких діточок своїх;
Сама заснула коло їх.
Затихло все, тілько дівчата
Та соловейко не затих».
(«Садок вишневий коло хати») ( слайд 45)
200
« Та недовго сонце гріло,
Недовго молилось...
Запекло, почервоніло
І рай запалило».
(«Мені тринадцятий минало»)( слайд 46)
300
«А тюрм! А люду!.. Що й лічить
Од молдаванина до фіна
На всіх язиках все мовчить,
Бо благоденствує!».
(« Кавказ»)  ( слайд 47)
400
«Чи я знала, ще сповита,
Що тая цариця –
Лютий ворог України,
Голодна вовчиця!».
(«Великий льох») ( слайд 48)
500
«Доборолась Україна
До самого краю
Гірше ляха свої діти
Її розпинають».
(«І мертвим, і живим…»)( слайд 49)
3 раунд ( слайд 50)
« Хто швидше»
(Два півфіналісти відповідають на питання. Хто більше дасть правильних відповідей, той переміг).
1.     Звідки пішло  прізвище Шевченко?
(Заселення Кирилівки почалося дуже давно. Це село було запорізьким, де стояв отаман Кирило. З архівних джерел відомо, що в 1600-х роках в селі проживав Іван Швець. У Івана була одна донька Єфросинія.  Січовик Андрій (прадід поета) пристав до Єфросинії і став прозиватися Шевченком – бо в ті роки приймак брав жіноче прізвище).
2.       Назвати імена батьків Тараса Шевченка.
(Катерина, Григорій).
3.       Як звали братів і сестер Шевченка?
(У Тараса було два брати і три сестри, він був третьою дитиною. Микита, Катерина, Ярина, Тарас. Марся. Йосип).
4.       Де і коли народився Т.Г.Шевченко?
(25 березня /9 березня 1814 р. в селі Моринці Звенигородського повіту на Київщині (Черкаська область).
5.       Якого віку був Тарасик, коли померла його матуся, батько?
(9 років – мати 1823 р.,  11 років – батько 1825 р.)
6.       Де поневірявся  Т.Шевченко, осиротівши?
(Був попихачем у дяка П.Богорського, наймитував у попа, потім пас громадську отару).
7.       Яким твором, якого письменника захоплювався малий Тарас?
(І.Котляревського “Енеїдою”, творами Сковороди).
8.       Хто був вчителем малювання Тарасика?
(диякон Євфем, дяк-маляр с.Стеблів, с.Тарасівка).
9.       У яких творах поет пише про своє нещасливе дитинство?( “Мені тринадцятий минало”, “Сон”, “І виріс я на чужині”, “І золотої, й дорогої”).
10. З ким дружив Тарас у дитинстві?
(Сусідські діти – Данило Бондаренко, Оксана Коваленко, Павло Могильний, Іван Сокира).
11. Який талант проявився в Шевченка раніше – художника чи поета?
(Ще в дитинстві у Тараса з’явилися здібності до малювання).
12. За що поміщик П.Енгельгардт звелів висікти свого козачка?
(Повернувшись з бенкету, застав за малюванням, кричав, що той палить свічки і т.д.).
13. У якому році викуплено Тараса Шевченка з кріпацької неволі?
(1838 р.)
14. Хто був ініціатором викупу з кріпацтва, хто брав у цьому участь?
(Сошенко, Жуковський, Григорович; художник Брюлов К. змалював портрет Жуковського і за виручені гроші викупили Тараса).
15. Хто купив картину і за скільки?
(Дружина Миколи І).
16. У 1839 р. за постановою Академії художеств Шевченка нагороджено якою відзнакою?
(Срібною медаллю ІІ ступеня за малюнок з натури у 1840 р.).
17. Як називалася перша збірка творів Тараса Шевченка?
(“Кобзар”).
18. Які твори ввійшли до першої збірки Шевченка? Як вони називались?
(“Кобзар” 1840 р. Вміщено 8 творів. “Думи мої, думи”, “Перебендя”. “Катерина”, Думка”, “До Основ’яненка”, “Тарасова ніч” та ін.).
19. Коли Шевченко виїжджає на Україну?
(1843-1844 рр., 1845-1847 рр., 18  -18  р.)
20. Де і коли був заарештований Шевченко?
(5 квітня 1847 р. на переправі через Дніпро в Києві).
21. Що було причиною заслання Шевченка?
(Революційні вірші, альбом поезій “Три літа”, які жандарми знайшли при арешті, сатирична поема “Сон”).
22. Назвіть першу надруковану баладу Шевченка. Якими словами вона починається?
(Балада “Причинна”, “Реве та стогне Дніпр широкий”).
Хто написав музику? (Український композитор Д.Крижанівський).
23 .Який композитор написав близько  100-а мелодій на слова Шевченка?
(Український композитор М.В.Лисенко).
24 .Якою широковідомою народною піснею розпочинається поема “Причинна”?
(“Реве та стогне Дніпр широкий”).
25. З якої поеми ці слова?
Кохайтеся, чорнобриві,
Та не з москалями.
Бо москалі – чужі люди,
Роблять лихо з вами.
(“Катерина”)
26. Кому присвячена поема “Катерина”?
(В. Жуковському).
27. Які поеми Шевченка названі жіночими іменами?
“Катерина”, “Марія”, “Мар’яна-черниця”).
28. Кому присвячено вступ до поеми “Марія-черниця”?
(Оксані Коваленко – подрузі дитинства).
 29. З якої поезії ці слова?
А щоб збудить химерну волю,
Треба миром, громадою обух сталить,
Та добре  вигострить сокиру
Та й заходиться вже будить…
(Я не нездужаю, нівроку…”)
30. У якому творі героїня призналася своєму   синові, що вона його мати?
(“Наймичка”).
31. У якому творі матері сниться щасливе життя сина?       
(Вірш “Сон”, “На панщині пшеницю жала…”)
32. Переклад якого уривка поеми Київської Русі зробив Шевченко?
(“Плач Ярославни” із “Слово о полку Ігоревім”.
 33. У якому творі авторові усі події наснилися?
(Поема “Сон”).
34. Драматичні твори Шевченка?
(“Назар Стодоля”).
35. До кого звернене “Посланіє”?
(І Мертвим, і живим, і ненародженим землякам моїм
В Україні і не в Україні моє дружнєє посланіє”).
36. З якого твору ці частини: Інтродукція. Свято в Чигирині. Громада. Треті півні. Червоний бенкет. Гупалівшина. Лебедин, Гонта в Умані. Епілог?
(Поема “Гайдамаки”).
37. Як називався записник, у якому Тарас Шевченко записував свої твори під час заслання?
(“Захалявна книжечка”).
38. Чому Т.Шевченко написав “Заповіт” у 1845 р.?
(Хвороба).
39. Скількома мовами перекладено “Заповіт”?
(150-ма).
40. За участь у якому таємному товаристві засуджено Т.Г.Шевченка?
(Кирило-Мефодіївське товариство).
41. Яка картина Шевченка носить таку ж назву, як і його поема?
(“Катерина”).
42. Які жіночі портрети ви ще знаєте, написані рукою Шевченка-художника?
 (“Портрет Ганни Закревської”, “Самаритянка”, “Катерина”, “П.Маклеєвської”, “Горпенко”, “Кейкаутової”).
43. За які мистецькі твори Т.Г.Шевченко одержав звання Академіка?
(За гравюри у 1861 р.)
44. Який російський поет присвятив вірш на смерть поета?
(“Всё он изведал: тюрьму, Петербург
Справки, допросы, жандармовлюбезности
Всё  -  и раздольнуюстепьОренбургскую
И еёкрепость…”)
(Некрасов).
45. У яких країнах є пам’ятники Т.Г.Шевченку?
(Канада, Америка, Австралія, Франція та ін.).
46. Які прозові повісті ви пам’ятаєте?
(збереглося 9 – “Наймичка”, “Варнак”, “Княгиня”, “Музикант”. “Несчастный”, “Капитанша”, “Близнецы”, “Художник”, “Прогулка с удовольствием и без морали”).
Нагородження переможця. ( слайд 51)
Літературнийбрейн – ринг « Шевченкіада»
( літературнагра за творчістюТ.Г.Шевченка).
Мета:       показати Шевченка як поета, який глибоко розумів роль
художнього слова у формуванні людини;
поглибити знання учнів про життя і творчість митця; розвивати
пам'ять, культуру усного мовлення,навички роботи в групах;
виховувати інтерес до творчої спадщини поета, почуття
патріотизму, любов до рідного слова.
Обладнання:     на сцені портрет Т.Г.Шевченка , прикрашений рушником, квітами; виставка книг Т.Г.Шевченка; виставка малюнків до творів поета; картки, матеріали для музичних запитань , 4 репродукції картин Т.Г. Шевченка; столи для учасників гри, журі ( ручки , листи)
ХІД УРОКУ:
Положення гри: у грі беруть участь команди з чотирьох чоловік ( з 9- 10  класів) , що розташовуються навколо столів. Учні , які бажають прийняти участь у грі, визначаються заздалегідь. Під час жеребкування учнів треба розподілити таким чином, щоб у кожній команді був представник з певного класу .
Слово вчителя.
Зорепадом летять роки у минуле, увіки… Але щороку приходить до нас весна, а з нею – Шевченківські свята. У всьому світу вшановується пам'ять цієї людини, митця слова і пензля, легенди нашого народу. Тарас Григорович Шевченко став символом волі, незалежності, стійкості, що є найціннішим і найдорожчим для кожного. Сьогодні ми звернемося знову і знову до пророчих слів Кобзаря: І на оновленій землі Врагам не бути, А буде син і буде мати, І будуть люди на землі. У формі гри давайте перегорнемо ще раз сторінки життя і творчості Т.Г. Шевченка. А визначити переможців допомо жежурі( представлення складу журі)
1.__________________________________
2.____________________________________
 3.___________________________________ _
Але для того ,щоб розпочати наш брейн – ринг , треба розподілити учасників по командах. Це ми зробимо за допомогою чарівних мішечків, в яких знаходяться папірці різних кольорів, кожен учень візьме собі один папірець
( учні стоять в рядочок і витягаютьпапірці). А зараз кожен учень займе місце за тим столом, на якому є його колір. ( 4 стола) :
1. ( жовтий) – команда « Кобзар»
2. ( червоний) – команда « Думка»
3. ( зелений ) – команда « Заповіт»
 4. (блакитний) – команда « Доля» І так переходимо до першого туру.
ПЕРШИЙ ТУР « Хтошвидше? »
(Потрібно відповісти на запропоновані запитання і набрати найбільшу кількість балів ( 1 правильна відповідь – 1 бал))
 1) Рік народження Шевченка? ( 1814 р.)
2) Скільки дітей було в родині Григорія Шевченка? ( 5)
3) Єдині друзі дитинства ? ( сестри)
4) Рік смерті матері? ( 1823 р.)
5) Кріпаком ,якого пана був батько Шевченка ? ( Енгельгардт)
6) Мрія малого Тараса? ( Стати художником)
7) Рік викупу з неволі? ( 1838 р.)
 8) Рік написання « Заповіту»? ( 1845 р.)
9) Скільки років Шевченко був у засланні? ( 10 років)
 10)Назви однакових картин і поеми Шевченка? ( « Катерина»)
 11)Назва гори, де поховано Шевченка? ( Чернеча)
 12)Місце народження Шевченка? ( С. Моринці)
 13)Рік смерті батька ? ( 1825 р.)
 14)Хто розповідав Тарасові про гайдамаків? ( ДідІван)
 15)Сума викупу з неволі? ( 2500 карб.)
16)Видатний російський поет, що допомі гвикупити Тараса? ( В.Жуковський)
 17)Кому присвячена поема « Катерина»? ( В. Жуковський)
18)Де навчався Шевченко живопису професіонально ? ( ПетербурзькаАкадеміямистецтв)
19)Ватажки гайдамаків у помиї « Гайдамаки»? ( Гонта, Залізняк)
 20)День смерті Шевченка? ( 10 березня)
 21)Назва міста, де поховано Шевченка? ( м. Канів)
 22)Де мріяв оселитися і жити Т.Г. Шевченко? ( над Дніпром)
23)Що в перекладі з грецької мови означає ім’я Тарас ? ( бунтівник)
24)Хто був першим вчителем Тараса? ( Дяк)
25)Перше кохання Т.Г. Шевченка ? ( Оксана Коваленко)
Підведенняпідсумків 1 туру.
ДРУГИЙ ТУР « Чи знаєш ти поезію?»
Учитель зачитує рядки з поезійТ.Г.Шевченка, а учні називають назву вірша. (Кожна правильна відповідь 1 бал)
1) «Кохайтеся ,чорнобриві, Та не з москалями, Бомоскалі – чужі люде, Роблять лихо з вами…» ( « Катерина»)
2) «Сини мої, гайдамаки! Світ широкий, воля,- Ідіть , сини погуляйте, Пошукайте долі. ..» ( « Гайдамаки»)
 3) «Спи, Чигрине, нехай гинуть У ворога діти. Спи, гетьмане, поки встане Правда на сімсвіті….» ( « Чигрине, Чигрине…»)
 4) « Стоїть в селі Суботові На горі високій Домовина України Широка, глибока…» ( « Стоїть в селіСуботові…»)
 5) « І мене в сем ї великій, В семї вольній, новій, Не забудьте помянути Незлим тихим словом.» ( « Заповіт»)
 6) « У всякого своя доля І свій шлях широкий: Той мурує, той руйнує, Той неситим оком…» ( « Сон»)
7) « Садок вишневий коло хати, Хрущі над вишнями гудуть, Плугатарі з плугами йдуть…» ( « Садок…»)
8) « Якби ви вчились так , як треба, То й мудрість би була своя. А то залізете на небо: « І ми не ми, і я не я…» ( « І мертвим, і живим…»)
 9) « Мені тринадцятий минало, Я пас ягнята за селом…» ( « Мені тринадцятий минало…»)
 10)« І виріс я на чужині, І сивію в чужому краї: То одинокому мені Здається – кращого немає…» ( «І виріс я на чужині…»)
 11)« Знову закипіло Синє море; вздовж байдака Знову походжає Пан отаман та на хвилю Мовчки поглядає…» ( « ІванПідкова»)
 12)« Ввійшов Марко в малу хату І став у порогу… Аж злякався. Ганна шепче: « Слава…слава Богу!» ( « Наймичка»)
 13)«… І ти, Великая в женах! І їх у ниніє, і страх Розвіяла, мов ту полову, Своїм святим огненним словом!» ( Марія»)
14)« На панщині пшеницю жала, Втомилася; не спочивать Пішла в снопи, пошкандибала Івана сина годувать…» ( « Сон»)
15)« Борітеся – поборете, Вам Бог помагає! За вас правда,за вас слава І воля святая!...» ( « Кавказ»)
16)Будеш ,батьку, панувати, Поки живуть люди, Поки сонце з неба сяє, Тебе не забудуть! …» ( « Котляревському»)
ТРЕТІЙ ТУР « Автопортрет»
Гравці одержують репродукції автопортретів Т.Г. Шевченка без зазначення року написання їх. Завдання – розкласти картки із автопортретами у хронологічній послідовності , тобто за часом написання  їх. Час ,що відводиться на гру – 5 хв., за кожний правильно відповідь гравці отримують 1 бал.

Літературна пауза.
·        Які жанри використав Т. Шевченко у своїй творчості? (Вірш,поема, дума, балада, драма, повість, послання)
·        Яка повість поета є автобіографічною? («Художник»)
·        Якому твору належать рядки?
Пізнав тії карі очі,
Чорні бровенята…
Пізнав батько свого сина,
Та не хоче взяти. («Катерина»)
·        У якому творі дівчина перетворюється в дерево? («Тополя»)
·        Хто очолював повстання під назвою Коліївщина? (Гонта, Залізняк)
·        Яке прізвище Яреми – одного з героїв поеми «Гайдамаки»? (Галайда)
·        З якого твору ці рядки?
Усі на сім світі –
І царята, і старчата –
Адамові діти. («Сон»)
·        Кого з персонажів «Слова про похід Ігорів» згадує Шевченко у одному з творів? (Ярославну)
·        Яку назву має єдина драма Т. Шевченка? («Назар Стодоля»)
·        Яку однакову назву мають і поема, і повість Шевченка? («Наймичка»)
·        Кого поет назвав хрещеною донею? (М. Вовчка)
·        Яку з поезій можна вважати гімном творчості Шевченка? («Заповіт»)
ЧЕТВЕРТИЙ ТУР « Склади картину»
Кожна команда отримує одну репродукцію картини Шевченка:
1. « Катерина»
2. « Циганка – ворожка»
3. « Селянська  родина»
4. « Портрет Ганни Закревської»
(Які розрізані  на рівні квадрати. Завдання гравців – скласти картину і визначити її назву. Час гри – 5 хв. ,кількість балів теж 5, якщо завдання буде виконано вірно).
П’ЯТИЙ ТУР « Театр одного актора»
 За опорними словами ( на картках) впізнати поезію Т.Г. Шевченка, прочитати напам’ять. Кожна команда обирає одну картку. Журі враховує правильність відповіді – 1 бал, за виразність - додатковий 1 бал. На підготовку дається 5 хв.
ШОСТИЙ ТУР « Літературна скарбниця».
(Представники команд по черзі витягають кульку зі скриньки, читають завдання і дають повну відповідь. За правильну відповідь 1 бал. Журі враховує зв’язність висловлювання. На журнальному столику з табличкою « Літературна скарбниця розміщені експонати:
 1. Примірник « Кобзаря»
2. Пензлі.
3. Букет жовтого листя.
4. « Думи, моїдуми…» ( текст)
5. На картці « 1845 р.)
6. Портрет Жуковського.
 7. Ілюстрація «Хата в Кирилівці»
 8. Чорнасмужка.
Завдання :
 1. Розказати про експонат № 1.
2. Яку роль відіграв експонат № 2 в житті Шевченка?
3. Назвати поезію, у якій згадується експонат № 3, прочитати напам’ять.
4. Прочитати експонат № 4, розказати про нього.
5. Що пов’язано в житті Шевченка з експонатом № 5?
 6. Експонат № 6 відіграв велику роль удолі Шевченка. Розказати яку.
7. Визначити ,яким чином експонат № 7 пов'язаний з поетом.
 8. Що це за предмет? Яким чином цей предмет пов'язаний з Шевченком?
СЬОМИЙ ТУР « Музичне запитання»
Дається змога прослухати пісню за словами Т. Шевченка. Запитання: що це за вірш? Хто автор музики?
1. Пісня « Заповіт»
 2. Пісня « Реве та стогне Дніпр…»
 3. Пісня « Прощай світе, прощай земле» ( пропонується три пісні. Кожна правильна відповідь – 5 балів)
ВОСЬМИЙ ТУР «Мікрофон»
 Учитель пропонує учням відповісти на два запитання:
1. Якою людиною постав перед вами Т.Шевченко?
 2. Чи збагатили ви свої знання під час літературного брейн – рингу?
Слово журі.
Визначення переможців.
Нагороди.
Заключне слово вчителя. Шановні гості, журі, гравці, ось підійшов до кінця наш брейн – ринг, гра , присвячена Тарасу Григоровичу Шевченку – генію, митцю, визволителю, діячу, захиснику. Доля генія була тяжка. Та навіки залишився з нами той, « хто зробив своє велике діло, не зазнав щастя живим і кого ждало інше щастя вже по смерті, тяжко зароблене щастя, безсмертна слава вовіки і віки…» Він продовжив свій родовід не в прямих нащадках , а в Слові , увічнив себе як єство всього народу, як долю і характер України. Тож хай назавжди у ваших серцях горить іскорка любові до поезії, яку засвітив Великий Кобзар. Дякую вам за чудово проведений час!!!


 Вікторина: « Що ми знаємо про Кобзаря?»
( слайд 1)
Мета: Розширити знання учнів про життя і творчість Т.Г.Шевченка; сприяти вихованню національної самосвідомості учнів; формувати у дітей уміння працювати в команді; розвивати здатність до взаємодії; формувати громадянську і загальнокультурну компетентності, бажання читати твори Т.Шевченка; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати творчі здібності дітей, музичний слух, почуття ритму; виховувати любов до національної культури, прагнення бути справжніми українцями; виховувати почуття гордості за Україну, за її національного генія – Тараса Григоровича Шевченка
Обладнання:портрети Тараса Григоровича Шевченка, «Кобзарі»,вишиті рушники, звукозаписи віршів і пісень Шевченка,картини Шевченка,ілюстрації батьківщини Шевченка,вишиванки в дітей, мультимедійна презентація.
Хід заходу:
Шанує Шевченка Україна,як мати рідного сина.
( слайд 2)
            Учитель: Мільйони  людей вимовляють з трепетом ім'я великого народного поета й художника,академіка й мислителя.
          І звучить на землі вічно живе його слово,пронизане святою любов'ю до України та її люду і закарбовано в безсмертному «Кобзарі» 200(двохсотріччю) з Дня народження Т.Г. Шевченка присвячуємо нашу вікторину
Вікторина « Життєвий і творчий шлях Шевченка»( слайд 3)            
(Обирається одна команда з 5 класу і одна з 6 класу,  учні обирають капітана команди). 
Завдання для 1 –команди:
1. Коли і де народився Тарас Григорович Шевченко? ( слайд 4)
а) 9 березня 1814р. в с. Моринці;
б) 7 січня 1900р. в с. Кирилівка;
в) 10 березня 1861р. в Петербурзі.
2. Хто були батьки Тараса? ( слайд 5)
а) багаті люди; б) кріпаки; в) служителі церкви.
3. Яке найбільше нещастя спіткало Шевченка в дитинстві? ( слайд 6)
а) він не міг навчитися малювати;
б) він рано залишився сиротою;
в) його часто бив дяк.
4.Скільки дітей було в сім‘ ї  малого Шевченка? ( слайд 7)
а)троє;              б)четверо;                   в)шестеро.
5.У яких творах поет пише про своє нещасливе дитинство? ( слайд 8)
а) “Катерина”, “Тополя”;
б) “Мені тринадцятий минало”,  “І виріс я на чужині”;
в)“І золотої, й дорогої ”, “Сон”.
6.Який талант проявився в Шевченка раніше – художника чи поета? ( слайд 9)
а)ще змаличку складав віршики;
б) ще змаличку  малював;
в) обидва одразу.
Завдання для 2 -  команди.
7.За що поміщик пан Енгельгардт звелів висікти свого козачка? ( слайд 10)
а)застав за малюванням;       б)за крадіжку;        в) що той палить свічки.
8.Який композитор написав близько  100-а мелодій на слова Шевченка?
( слайд 11)
а)Білаш;     б)Глінка;               в)Лисенко
9.У якому році викуплено Тараса Шевченка з кріпацької неволі? ( слайд 12)
 а) 1838 р.;  б) 1856;             в) 1893.
10.Як називалася перша збірка творів Тараса Шевченка? ( слайд 13)
 А) « Сонячні кларнети»;   б)  « Кобзар»;   В) « Заповіт». 
11.Де в яких країнах є пам‘ятники Шевченку? ( слайд 14)
а)В Україні і Росії;
б)В Україні,Росії,Білорусії;
в)В Україні ,Канаді, Америці,
 Австралії, Франції та багатьох інших.
12. Де похований поет? ( слайд 15)
а) у Києві, на Аскольдовій могилі;
 б) у Петербурзі;
 в) у Каневі, на Чернечій горі.
2. Розв'язування кросворду.( слайд 16)
(Розв‘яжи й дізнайся, як називається найбільш відома збірка поета?)
1. Зацвіла у лузі червона…
2.Зоре моя вечірняя,зійди над горою…
3.Між ярами над ставами…зеленіють.
4.Закувала…
5.Любо,любо стало,пташечка…
6.Червоніє за горою,…співає.



к
а
л
и
н
а




г
о
р
о
ю


в
е
р
б
и









з
о
з
у
л
е
н
ь
к
а





з
р
а
д
і
л
а



п
л
у
г
а
т
а
р








3. Літературна вікторина  за творами  Т.Г. Шевченка.( слайд 24)
1-команда:
1.Як називається найголовніша збірка поетичних творів Шевченка?
2.Як ще називають Шевченка?
3. Хто втішив хлопчика?
2-команда:
1.Що робив герой вірша. " Мені тринадцятий минало"?
2.Чому він заплакав?
3. Чому героїня "Сон" змушена була взяти із собою в поле сина?
4.Пошукова зупинка. ( слайд 25)
(З окремих рядочків склади вірш).
1-команда:
Співають ідучи дівчата,
Хрущі над вишнями гудуть,
Плугатарі з плугами йдуть,
Садок вишневий коло хати,
2 -команда:
Я пас ягняток за селом.
Мені тринадцятий минало.
Чи то мені чого було?
Чи то так сонечко сіяло,
5.Творча робота команд. ( слайд 26)
(Склади прислів‘я).
Шевченкові твори сяють, мов ясні зорі.
Хто Шевченка прочитав, той багатший серцем став.
6.Конкурс капітанів команд. ( слайд 27)
(За одну хвилину написати якнайбільше назв творів Т. Шевченка).
Учитель.
(Розповідь вчителя).
На сьогоднішній день налічується 1384 пам’ятники Тарасу Шевченку у світі: 1256 в Україні та 128 за кордоном – у 35-ти державах.
В Україні найбільше пам’ятників встановлено на Івано-Франківщині – 201, за нею йдуть Львівська (193), Тернопільська (165) та Черкаська (102) області.
За кордоном найбільше пам’ятників встановлено у Росії – 30 (10 пам'ятників та 20 меморіальних  дошок), Казахстані – 16, США – 9 та Канаді – 9, а також у Білорусії (6), Польщі (5), Молдові (4), Бразилії (3), Аргентині (3), Франції (3) та ін.
Підсумок  вікторини. Визначення переможців.( слайд 28)














Комментарии